Riippuvaisen IT-toimittajan keittokirjasta…

Sitra teetti suurella palvelutoimittajalla selvityksen kuinka Suomessa voitaisiin yhtenäistää terveydenhuollon potilastietojärjestelmät ostamalla ulkomailta valmis järjestelmä. Selvityksessä parhaiten tarkoitukseen soveltuvaksi todettiin Epic-ohjelmisto. Myöhemmin selvisi, että selvityksen tehnyt palvelutoimittaja on merkittävä asiakkaalle suosittelemansa Epic-ohjelmiston toimittaja, ja jopa ainut mahdollinen toimittaja Suomessa.

”Riippumaton” selvitys, jossa päädytään selvityksen tehneen toimittajan omaan ratkaisuun on IT-toimittajien vanha kikka. Toinen pidemmälle viety versio samasta kikasta on ratkaisun vaatimusmäärittely ”riippumattomasti” – siis tarkoituksena määritellä vaatimuksia, ei vielä tehdä teknologiavalintaa. Vaatimusten valmistuttua joudutaan monesti toteamaan, että oikeastaan vain vaatimusmäärittelyn tehnyt toimittaja ymmärtää asiakkaan vaatimusten sisällön, ja että yllättäen vaatimukset tehneen toimittajan projektitarjous täyttää vaatimukset parhaiten. Tämän jälkeen toimittajavalinta onkin sitten helppo.

Muita asiakkaan kokonaisedun vastaisia kikkoja IT-toimittajan keittokirjasta:

  • monimutkaistaminen (ratkaisun tarpeeton monimutkaistaminen ja/tai kasvattaminen)
  • vähättely (budjetin ja/tai aikataulun aliarviointi)
  • osaamisharha (toimittajan ja/tai asiakkaan osaamisen yliarviointi)
  • monitoimittajaparadoksi (avaimet käteen, mutta 100% kontrolli alihankkijoihin)
  • toimittajalukot (suljetut rajapinnat, teknologia ja/tai toimintatavat)

Nämä termit eivät ole vakiintuneita, vaan allekirjoittaneen itse keksimiä. Käyn tulevissa blogeissa läpi termien sisältöä, mistä ne johtuvat ja miten sudenkuopat vältetään. Vaikka nämä ovatkin toimittajien kikkoja, on tärkeä ymmärtää, että ongelmien välttämisessä on keskeistä myös ostavan tahon puolella vallitsevan vääristyneen ajattelutavan korjaaminen tai osaamisen kehittäminen. Kaikki IT-työ on toimittajan ja asiakkaan yhteistyötä, ja tärkeää on huomioida molempien osapuolten intressit.

Suurin osa IT-toimittajista ei tarkoituksellisesti johda asiakastaan harhaan, mutta ohjelmisto- tai palvelutoimittajan näkökulma on väistämättä rajoittunut ja intressit asiakkaan kanssa osin ristiriitaiset. Olipa organisaatiossa työn alla sitten tarvekartoitus, vaatimusmäärittely, toimittajavalinta, projekti tai palvelutuotannon kehittäminen, hankkimalla aidosti riippumatonta neuvonantoa organisaatiot voisivat välttää yllämainitut sudenkuopat, ja tehdä kokonaisvaltaista IT:n laadun, kustannusten ja riskien hallintaa.

Lisätietoa: Otso Kivekkään blogikirjoitus

Kommentointi on suljettu.